Klaar voor de laatste sprong

Jungle Junction in Nairobi: een plaats om bij te komen en een plaats om de laatste sprong voor te bereiden; Ethiopië, Soedan, Afrika uit. Ik heb mijn voorraad malaria preventie-pillen aangevuld met Mephaquin, de generieke versie van Lariam en stukken goedkoper. Waarom verkocht de apotheker in Nederland mij niet de generieke versie? Omdat malaria preventiepillen niet voorkomen op de verstrekkingslijst van de verzekering, uit eigen zak betaald moeten worden en dus kan er verdiend worden. Nairobi is een betere plaats dan Addis Abeba om het Soedanese visum aan te vragen. De Soedanezen in Addis verstrekken alleen transitvisa, de ambassade in Nairobi verstrekt ruimhartig visa voor twee weken met een geldigheid van twee maanden en zonder veel papieren rompslomp. Een aanvraagformulier in tweevoud invullen, twee pasfoto’s, een kopie van de identiteitspagina van het paspoort en een kopie van het Carnet de Passage inleveren; that’s all. En betalen, natuurlijk: vijftig dollar of vierduizend shilling. Aanvragen voor twaalf uur, ophalen de volgende middag tussen drie en vier. Piece of cake. Met één obstakel: volgens collega reizigers, en volgens het informatiebord van de Soedanese ambassade, moet ook een aanbevelingsbrief van de Nederlandse ambassade worden overlegd. Daarom ging ik eerst naar de Nederlandse ambassade. Voor die brief. Ik ben te woord gestaan door een medewerkster achter een dikglazen sociale dienst loket, de barrière die Nederland gebruikelijk opwerpt tussen staat en burger. Die brief, ja, dat is een probleem want “wij zijn een nieuw format aan het ontwerpen”. Ik kan mijn telefoonnummer achterlaten en ze zal me bellen als de brief beschikbaar is. De volgende dag belt ze. De brief blijkt gratis. Dat is opmerkelijk want doorgaans moet voor elke ambassadehandeling betaald worden. Van mijn collega’s hoor ik dat de Britse ambassade (‘High Commission’ heet dat) voor een aanbevelingsbrief honderd dollar vraagt. Mijn brief is gratis en alle waar is naar zijn geld. In de eerste allinea meldt de brief, waarop ik een dag heb gewacht omdat het format nog ontworpen moest worden: “The embassy of the Kingdom of the Netherlands is not able to issue a letter or certificate supporting the said visa application”. Zonder uitleg. In de tweede alinea worden de “geachte collega’s” van de Soedanese ambassade “meer dan welkom” geheten om contact op te nemen met de Nederlandse ambassade. Mochten ze dat nodig vinden. Die brief, bepaald geen aanbeveling, heb ik niet aan de “geachte collega’s” van de Soedanese ambassade laten zien. De Soedanezen vragen er gelukkig niet naar, die hebben niet zo’n behoefte om met de “geachte collega’s” van de Nederlandse ambassade contact op te nemen, en verstrekken gewoon mijn visum. Die brief bewaar ik, als aandenken aan de dienstverlening van de Nederlandse ambassade in Nairobi. Het is dezelfde ambassade die ik ooit mailde met het verzoek na te gaan of het waar was dat de Ethiopische ambassade in Nairobi geen visa meer zou verstrekken en die antwoordde met de mededeling dat visa op de luchthaven van Addis Abeba worden verstrekt (hoewel ik uitdrukkelijk had geschreven over land per motor te reizen) en mij verder verwees naar de Ethiopische ambassade in Den Haag. Geen belletje naar de “geachte collega’s” van de Ethiopische ambassade, wel nee, ten behoeve van een Nederlandse burger die bijdraagt aan het salaris van de dames en heren diplomaten. Ik heb gelezen dat de Nederlandse overheid drastisch moet bezuinigen; ik weet nog een bezuinigingspost, in Nairobi. Van een Brits stel dat een dag na mij het visum aanvroeg, ook zonder aanbevelingsbrief, is de aanvraag geweigerd. Ze moeten een week wachten want de Soedanese ambassade is gesloten in verband met Id-el-Hadj feest. Het is een van de Britse stellen uit Jungle Junction met de hoge toon dictie. Er is een octaaf bijgekomen.

De motor moet ook worden voorbereid op de laatste etappe door Afrika. Hij heeft nogal geleden. De bevestigingsplaat voor de benzinetank moet worden versterkt want die plaat scheurt en breekt. Een van de bevestigingspunten van de bodemplaat die het motorblok beschermt is afgebroken en van de drie bevestigingspunten van het dashboard is er een gebroken. Afrika sloopt. Jungle Junction beschikt over een goed uitgeruste werkplaats en twee monteurs en eigenaar Chris houdt toezicht en knapt de moeilijke karweitjes op. Ik vroeg Chris de motor voor te bereiden op de laatste etappe, het periodieke onderhoud te doen en de noodzakelijke reparaties te verrichten en wees hem en passant op de gelaste scheur in de olietank. Chris over de scheur in de olietank: “In dat dorp in Tanzania hebben ze wel de juiste techniek gebruikt maar de vlam was niet heet genoeg om het metaal te doen smelten. De breuk is eerder gelijmd dan gelast.” Hij gaat dat fiksen, zegt’ie. De eerste laspoging mislukt. En ook de tweede. En dan komen de verklaringen, zoals dat gaat: “Metaal van ongelijke dikte …”, “Olieresten in de tank …” Hee, ik hoor niks over de vlam … Ik denk dat het vooral arrogantie is: “Dat fiksen we even”. Een monteur zal dat niet gauw toegeven net zo min als een dokter toegeeft dat hij het verkeerde medicijn heeft voorgeschreven. Dan is het excuus “een onverwachte nevenreactie”. De toestand is zorgelijk want je kunt niet blijven lassen. Chris begint ook over “een ander frame”. Ook de derde laspoging mislukt en het frame is krom getrokken door de hitte. Ik zie geen andere oplossing en dus komt er een nieuw – dat wil zeggen: tweedehands – frame. Van de politie in Nairobi die BMW rijdt. Hoogmoed komt ten val. Op mijn kosten, driehonderd dollar, en ik heb nu een administratief probleem want het framenummer komt niet meer overeen met het framenummer op de motorpapieren. Ik denk aan Omar, de monteur in Nzega – “dat dorp in Tanzania” – die aanzienlijk bescheidener was en wiens laswerk het vierduizend kilometer heeft uitgehouden en misschien wel langer als ik de oorzaak van de scheur had geweten. Chris toont toch schuldbesef, zonder woorden: hij rekent voor het hele werk – en het is veel werk – een prijs die in Nederland gerekend zou worden voor een gewone onderhoudsbeurt.

Motorreparatie

De motor wordt opgebouwd rondom het nieuwe frame

Motoronderhoud

Peter en Ben aan het werk: het stellen van de kleppen.

Het vervangen van een frame is geen kleinigheid: de hele motor moet uit elkaar worden gehaald en weer opgebouwd rond het nieuwe frame. Ik vroeg: “hebben jullie dat wel eens eerder gedaan?” “Nee” zeiden Peter en Ben vrolijk “Dit is de eerste keer. Spannend hoor!” Aan elk nadeel zit een voordeel: elk onderdeel kan worden nagekeken en gebreken komen aan het licht. Het motorblok is geïnspecteerd, de kleppen gesteld en de carburateurs zijn schoongemaakt. De koppelingskabel is vervangen en de koppeling opnieuw ingesteld. Er is een klein lek in de radiator en dat is gedicht. Af en toe ga ik naar de werkplaats, vraag “How is my donkey?” en dan moeten ze lachen. Gisterochtend zei Peter “Your donkey is ready!” Ik heb een proefrit gemaakt en de motor functioneert perfect. Er zit alleen een merkwaardige resonans op 3500 rpm, die ik niet kan thuisbrengen.

****

29 november, Dilla – Ethiopië

Ik heb de oorzaak van de resonans gevonden: er ontbrak een bout in de ophanging van de uitlaat. Waarschijnlijk vergeten aan te brengen bij het in elkaar zetten van de motor. Niet erg, kan gebeuren. Ik heb hier in Dilla een paar winkels afgelopen en de bout die ik nodig had gevonden en gekocht. Ik haalde het zadel van de motor om mijn gereedschap te pakken en zag achterin, in de ruimte onder het bagagerekje, een plastic zakje dat ik daar niet eerder had gezien. In dat zakje zaten … bouten en moeren die Peter en Ben blijkbaar niet hadden kunnen thuisbrengen! Zo is Afrika: goed genoeg is goed genoeg.

 

Dit bericht werd geplaatst in 2009-2011: Afrika, Oost-Afrika en getagged met , , , , . Maak dit favoriet permalink.

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google photo

Je reageert onder je Google account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s