Klaar met Zuid-Afrika

Pretoria is mijn laatste pleisterplaats in Zuid Afrika. Ik reisde twee maanden van Noordoewer naar Kaapstad, langs de kust tot bijna bij de Mozambikaanse grens, om Lesotho heen naar Graaff-Reinet, het Hoge Veld over naar Upington en dan via Kimberley, Potschefstroom en Johannesburg naar Nelspruit, opnieuw aan de Mozambikaanse grens, langs de Drakenbergs Escarpment naar de grensstreken met Zimbabwe en Botswana en, uiteindelijk, naar Pretoria. Zuid Afrika is een mooi land. Ik heb genoten van het landschap van de graslanden van KwaZoeloe, geel waarover de wind koperen rimpelingen trekt, en van de Karoo, de eindeloze hoogvlakte met lage struikjes; bar land, koud en winderig. Het gaat me om de leegte, de ononderbroken horizon, het niets. Ik word gegrepen door het Niets. Ik houd van Graaff-Reinet en van Oudsthoorn – onschuldig wit en Oudhollands groen – en de kleine dorpen geschurkt rond de Nederduits Gereformeerde kerk (en het tankstation, de grocery en de bottlestore). Ik heb genoten van het Afrikaans, uiterst lenig en vindingrijk en melodieus bovendien. Heel geschikt voor dirty songs. Het mooiste woord vind ik ‘aftreeoord’ voor een plaats die in het Nederlands “bejaardentehuis” wordt genoemd. In een bejaardentehuis kom je omdat je oud bent maar in een aftreeoord treedt je af van je functie in de maatschappij en ben je ontslagen van de daarbij behorende verplichtingen. Dat vind ik mooi.

Ik ben klaar met Zuid Afrika. Ik keer om, terug via de oostelijke route door Afrika: Botswana, Zambia, Tanzania, Rwanda, Oeganda, Kenia, Ethiopië, Soedan, Egypte. Op de heenreis passeerde ik de Niger en de Congo; nu zal ik de Limpopo, de Zambezi en de Nijl oversteken; de Nijl zelfs tweemaal: bij het Victoriameer en in Ethiopië. Ik heb er zin in. Ik verlang naar de van hitte trillende lucht, naar het stof, naar de dorst, naar de savanne, naar de woestijn. De Oost-Afrikaanse route zou een peulenschil zijn vergeleken bij de West-Afrikaanse: asfalt van Kaapstad tot Caïro op een stuk van 500 kilometer in Noord Kenia na maar overlanders die de oostelijke route hebben gedaan zeggen er over: “het gaat als je de tijd neemt”. Ik ben klaar met de voorbereidingen. Ik heb alle bagage uitgepakt, gecontroleerd en beter ingepakt. “Beter” heeft tot gevolg dat ik nu niets kan vinden. Ik heb mijn pillen Lariam geteld en denk dat ik het met de huidige voorraad red. Ik heb nieuwe kaarten van Zuidoost en Noordoost Afrika gekocht en de Lonely Planet van Oost Afrika en die van Ethiopië. Ik heb alle informatie die ik vooraf verzamelde nog eens doorgelezen en de laatste berichten van Horizonsunlimited gehaald. Al die voorbereidingen zijn eigenlijk yoga-oefeningen om psychologisch klaar te zijn want reizen is iets anders dan toeren.

Ik ben technisch klaar. De motor heeft zijn grote onderhoudsbeurt gehad bij Zambezi Motors in Pretoria. Ik weet wat er gedaan moet worden en ik kreeg een monteur met merkbare liefde voor motoren en een scherp oog: “Kijkt u eens: er zitten barsten in de banden; die gaan niet lang meer mee.” Ik had het niet gezien. Het zijn Continental TKC 80s, noppenbanden, geknipt voor het ruige werk zolang het maar zand of modder is. Ze zijn te zacht voor het ruige werk op de gravel roads waarop de noppen scheuren. Ik heb gekozen voor Bridgestone Battlewings op advies van de chefmonteur; die zouden erg slijtvast zijn en ook geschikt voor wat offroad werk. De vorkolie is vervangen en de motorolie en de remvloeistof. Mijn ezeltje is voorzien van nieuwe remblokken, nieuwe bougies, nieuwe filters. De lagers en de schokbreker zijn nagekeken en de elektrische spanning is gemeten. De Chinese accu die ik in Khumasi, Ghana, kocht en al dertigduizend kilometer meegaat zit nog steeds vol leven. Ik had ook graag gezien dat de carburateurs werden nagekeken want ik heb het idee dat de motor niet nauwkeurig naar het gas luistert maar de monteur heeft een testrit gemaakt en vindt de gasreactie heel accuraat. Het is zo’n monteur die niet naar mij maar naar BMW luistert. Voor de vervanging van de vorkolie zeg ik “zorg voor een luchtkamer van 140 millimeter” maar op de rekening zie ik dat hij de door BMW voorgeschreven hoeveelheid olie heeft gebruikt. Ik wil 2,3 liter motorolie in plaats van 2,1 zoals in de werkinstructies van BMW staan en dat lukt alleen door te zeggen “Ik wil …”. Hij, narrig: “U moet het zelf weten”. Zo’n monteur. Ik lever graag dat gevecht.

De administratieve voorbereidingen waren moeizamer. Mijn Carnet de Passage verloopt op 14 oktober en daarmee haal ik wel Kenia en misschien nog Ethiopië maar niet Soedan. Ik heb een nieuw Carnet nodig en dat moet komen van de ADAC, de Duitse zusterorganisatie van onze ANWB. Ik heb er drie emails aan gewijd en pas de derde leidde tot een reactie, een automatisch antwoord. Ik heb geprobeerd de ADAC te bellen en pas na vier dagen – vier!! – kreeg ik de Carnetafdeling aan de lijn. De ambassade van Gabon is gemakkelijker te bereiken dan de ADAC. Ik moet weer een aanvraagformulier invullen, 160 euro administratiekosten betalen en daarbovenop nog 70 euro voor de verzending met DHL. Dat alles voor een nieuw document dat slechts in de geldigheidsdatum verschilt van het oude. De Nederlandse ambassade in Dar es Salaam is bereid het Carnet voor mij in ontvangst te nemen. Mijn internationale rijbewijs verloopt op 1 september. Dat is eigenlijk idioot want mijn Nederlandse rijbewijs is geldig tot 2013. Het is een klein maar venijnig probleem. Het venijn bestaat daar uit dat de politie er naar kan vragen. Ik heb dat nog nooit meegemaakt maar van andere reizigers heb ik gehoord dat de politie in Tanzania, Kenia en Ethiopië er naar vraagt in de hoop een onregelmatigheid te vinden en je daarmee af te persen. De Zuid-Afrikaanse automobiel associatie verwijst voor verlenging of vernieuwing monter naar de ANWB. Daar schiet ik niet veel mee op. Tijdens mijn vorige reis heb ik het rijbewijs eigenhandig verlengd door er een onleesbaar Japans stempel op te zetten en daarin een nieuwe datum in te vullen. Ik heb geen visum nodig voor Botswana en voor de meeste andere landen kan ik het visum aan de grens kopen. Voor maar een paar landen moet het visum vooraf worden aangevraagd. Het verkrijgen van het visum voor Ethiopië is een probleem: van andere reizigers heb ik gehoord dat dat de Ethiopische ambassade in Nairobi en ook die in Kampala geen visa meer zouden verstrekken. Dezelfde informatie staat op het bulletin board van Horizonsunlimited. Alleen bij de ambassade in Harare, Zimbabwe, zou nog een visum kunnen worden aangevraagd. Aangezien een visum meestal maar twee maanden geldig is en tussen Zimbabwe en Ethiopie half Afrika ligt betekent dat: vol gas geven naar de Ethiopische grens, geen hulde brengen aan Livingstone in Ujji, geen bezoek aan Rwanda en Uganda. Waarom verschaffen de Ethiopische ambassades in Nairobi en in Kampala geen visa meer? Zijn de visumzegels op? Is het een tijdelijke maatregel in verband met verkiezingen of zo? Ik heb de Nederlandse ambassade in Nairobi gemaild en een nietszeggende reactie gekregen. Marianne E., die werkt op ons ministerie van Buitenlandse Zaken, probeert via de diplomatie er achter te komen wat er aan de hand is en voor mij een goed woordje te doen bij de Ethiopiërs. Er bestaan diplomatieke wonderen: volgens de HU heeft een Zuid-Afrikaan een visum gekregen nadat de consul zich met zijn Ethiopische collega heeft verstaan. Misschien gebeurt ook voor mij zo’n diplomatiek wonder maar ver is Marianne daarmee nog niet gekomen want onze diplomaten schijnen het druk te hebben. Er is een klein lichtpuntje: alweer volgens een bericht op het bulletin board van Horizonsunlimited zou de Ethiopische ambassade in Harare bereid zijn het visum te postdateren, dus te voorzien van een latere datum dan de aanvraagdatum. Dat zou mij helpen.

Dit bericht werd geplaatst in 2009-2011: Afrika, Zuidelijk Afrika en getagged met , , , . Maak dit favoriet permalink.

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google photo

Je reageert onder je Google account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s