Horizonsunlimited

Op mijn versleten banden zal ik niet door de Zilov Gap komen en Vladivostok niet halen. Ik probeerde me te verzoenen met de gedachte de motor in Irkoetsk op de trein te moeten zetten maar ik kan slecht tegen verlies. In Krasnojarsk zocht ik het internet af en dat bracht me op het idee: Ulaanbaatar. Ulaanbaatar is een regionale hub en er is daar bovendien een HorizonsUnlimited Community, een hulporganisatie voor de langeafstandsmotorrijder. Ik heb de community gemaild en kreeg nog voor ik mijn account afsloot antwoord van Scott. Hij beveelt Continental TKC 80s banden aan voor Mongolië en Siberië; “Geknipt voor het ruige werk” schrijft hij. Die banden zijn niet voorradig in Ulaanbaatar maar als ik dat wil kan hij ze voor mij bestellen in Hongkong. Een andere optie is dat ik zelf banden in Nederland bestel en ze naar zijn adres laat opsturen. Ik vraag Scott om zijn adres. Het blijkt de Amerikaanse ambassade te zijn; Scott is de public relations officer. Bijkomend voordeel is dat ik geen invoerrechten hoef te betalen want de banden zijn diplomatic stuff. Ik heb een bandenadvies en een afleveradres. Nu nog een verzender. In Nederland ken ik Harry met een importbedrijf en een contract met DHL. De bandenkeuze heeft nog wat voeten in de aarde – en vooral veel email – want het voorwiel van mijn motor heeft een incourante maat. Harry en mijn huisdealer zijn in conclaaf gegaan en ze zijn er uit gekomen. Het worden toch de Continental banden; de voorband is iets te breed maar dat is geen probleem. De banden zijn verzonden en vijf dagen later bij de Amerikaanse ambassade afgeleverd. Ik heb het allemaal geregeld dankzij het internet in Krasnojarsk, Irkoetsk en Ulan Ude.

De Amerikaanse ambassade is de eerste waar ik door de voordeur naar binnen mag. Bij alle andere ambassades kom je alleen aan de achterdeur, bij de consulaire afdeling. “Bij ons gaat iedereen door de voordeur” zegt Scott. Scott is een all american man, met de vetrandjes die daarbij horen. Hij is de public relations officer en doet de best denkbare public relations: hij helpt. Samen zijn we op zoek gegaan naar een werkplaats en we hebben er een gevonden, bijna om de hoek van de ambassade. Het is het honk van de motorclub van Ulaanbaatar, de Storm Tigers. Voor mij wordt een monteur opgetrommeld. Het is een kerel die weet wat hij doet. Hij neemt eerst het achterwiel uit, klapt dan voorzichtig de motor achterover en kan zo het voorwiel uitnemen. Slim! Hij vet de assen, opent de lagerafdichtingen en smeert ook daar wat vet in. De banden monteert hij met zijn blote handen, alleen voor het laatste stukje gebruikt hij een lichter. Het karwei is in minder dan een uur geklaard; het stellen van de ketting doet hij binnen één minuut. Dat heb ik nooit, zelfs bij benadering niet, gehaald en de ketting is prima gespannen. Hij is een echte Storm Tiger.

De monteur van de Storm Tigers in Ulaanbataar.

De monteur van de Storm Tigers in Ulaanbataar. Hij monteerde de banden met zijn blote handen.

Ik ben klaar voor de Zilov Gap. Als het weer het toelaat. “Riddled with potholes, covered with mud” zei Yun. Ik ben alleen en kan niet te grote risico’s nemen; vast komen te zitten in de modder lokt me niet aan. Sinds ik in Mongolië ben is het zonnig en droog maar in de week daarvóór is het water met bakken uit de hemel gevallen. In Irkoetsk kwam ik Glenn tegen – “Het ergste dat ik ooit gereden heb” – en in Ulaanbaatar een andere Amerikaan die de Gap had gedaan met een fourwheeldrive in de regenweek. Hij vertelde dat de weg over grote afstanden onder water stond. Het moet minstens een week droog zijn vóór ik aan de Gap begin en minstens een week droog blijven nadat ik begonnen ben. Ik kan niet lang wachten op goed weer want het wordt najaar. De bladeren kleuren al, het wordt ’s nachts erg koud en ik zie vluchten kraanvogels naar het zuiden trekken. Ik moet de Gap door zijn voor de winter invalt.

Dit bericht werd geplaatst in 2004-2005: de wereld rond, Siberië, Mongolië en getagged met , , , . Maak dit favoriet permalink.

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google photo

Je reageert onder je Google account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s