NBS Motorservice

De motor heeft zijn gebruikelijke onderhoud nodig en moet worden voorbereid op Siberie. Tussen Chyta en Khabarovsk, tweeduizend kilometer, ligt geen verharde weg. Dat stuk wordt de ‘Zilov Gap’ genoemd en het is een grote uitdaging. De Second Hand Bike Shop in Almaty had me attent gemaakt op NBS Motorservice in Novosibirsk. Onderweg van Barnaul naar Novosibirsk kom ik Yun tegen, een Japanse motorreiziger, die me uitlegt hoe ik NBS kan vinden. NBS Motorservice dus: een hoopvol adres. Het is een adres van ongelukken geworden.

Olie vervangen. Ik vraag altijd de plug te zien want ik wil weten wat voor vuil er in de olie zit. De plug is altijd vrijwel leeg maar deze keer zitten er schilfers in. Geen metaal (dat aan de magneet in de plug blijft hangen) maar kunststof. De monteur maakt een tekening om het me uit te leggen. Hij tekent een boog van iets dat op een tandwiel lijkt met daarop horizontale tanden. Op die tanden zit een kunststof bescherming en die tref ik nu in de plug aan. Ik heb altijd al moeite gehad met eerste versnelling. Volgens de chef is het niet ernstig, nog niet, maar ik heb er weer een zorg bij. De monteur is een onbenul; hij laat de olie overlopen, weet niet hoe een ketting gespannen moet zijn en niet hoe remblokken geplaatst moeten worden. Ik zal er niet over uitweiden, het vraagt te veel technische details, en er is een belangrijker onderwerp: de banden. Ik wil graag off-road banden hebben, met het oog op de modder van de Zilov Gap, en toon de bandmaten: achter 130/80-17 en voor 100/90-19. De chef van de werkplaats komt aan met een band van Bridgestone met de maat 4.60-17 voor het achterwiel en bezweert dat deze band weliswaar iets kleiner van buitenformaat is dan mijn huidige toerband maar passend is voor het achterwiel. Ik geloof hem. Een band voor het voorwiel is niet voorradig maar er is een vriend in Moskou die de band kan meenemen en dan is hij vrijdag binnen. Ik geloof hem. Als het hele karwei gebeurd is, komt de chef met de mededeling dat de vriend voorlopig niet komt en vraagt wat ik wil: de nieuwe achterband houden of de oude terugplaatsen. Volgens hem is de combinatie van de nieuwe noppenband en de versleten toerband niet ideaal maar wel te sturen voor een ervaren rijder. Ik besluit de nieuwe band te houden want ik wil graag de Zilov Gap per motor, niet per trein, overbruggen. Een stemmetje in mij zegt dat dit een heel vreemde bandencombinatie is en vraagt wat ik hier eigenlijk mee opschiet. Ik negeer het stemmetje. Ik ben gestreeld door dat “te sturen door een ervaren rijder”.

Ik vertrok uit Novosibirsk. De motor vertoont vreemd gedrag, hij ‘wobbelt’: het is net of voor- en achterwiel niet tot de dezelfde motor horen. Maar na honderd kilometer heb ik de bandencombinatie toch onder de knie. Ik probeer ook een paar onverharde weggetjes uit en dat gaat ook goed. Het gaat goed, tot halverwege Marinsk en Krasnojarsk, op vijfhonderd kilometer van Novosibirsk. De motor begint plotseling heftig te trillen en dan te slingeren. Dankzij mijn stuurmanskunst maar vooral dankzij de Voorzienigheid krijg ik de motor zonder ongelukken tot stilstand in de berm. De achterband is in een diepe zucht volkomen leeggelopen. Goddank ben ik niet in the middle of nowhere maar op korte afstand van een café (je moet eens proberen een motor met een lege achterband te duwen). Om het achterwiel te demonteren moet alle bagage van de motor gehaald worden. De cafébaas staat, niet helemaal van harte, toe dat mijn spullen in zijn garage worden opgeslagen. In het naburige dorp is een vulkanisatsja, een bandenreparateur. Een achterwiel is erg zwaar maar ik krijg een lift van een vrachtwagenchauffeur. Bij de vulkanisatsja zijn drie man nodig om de band van de velg te krijgen en de binnenband vertoont diepe vouwen: de nieuwe band is te krap. De buitenband vertoont geen schade maar het velglint is gevouwen en heeft scherpe randen. Het is duidelijk wat er is gebeurd: het lint heeft langzaam in de binnenband gesneden en uiteindelijk twee sneden van elk meer dan 1 centimeter veroorzaakt. De binnenband wordt gerepareerd (niet met een plakkertje; hier wordt nog echt gevulkaniseerd), teruggeplaatst en met vereende krachten wordt de buitenband weer over de velg getrokken. En dan zie ik dat de band tegen de rotatierichting in gemonteerd is. De reparateur wijst verontwaardigd op het merkteken dat hij op de band gezet heeft: hij heeft niet verkeerd gemonteerd. Zijn maten zijn inmiddels vertrokken en de reparateur krijgt de band zonder die hulp niet meer van het wiel.

Op je eentje een achterwiel monteren is niet gemakkelijk, eigenlijk onmogelijk. Voorbijgangers die ik om hulp vraag zwaaien vriendelijk. Uiteindelijk komt er toch redding van twee agenten die een dronkenlap bij zich hebben. De agenten tillen het wiel voor me op zodat ik de as kan doorschuiven. Het stellen van de ketting is secuur werk en wordt een crime omdat de dronkenlap om mijn nek hangt, met alle geweld met een zakdoek wat smeervegen van mijn gezicht wil wissen en voortdurend de wodkafles onder mijn neus duwt. Het lukt uiteindelijk, het stellen van de ketting bedoel ik.

Met een te krappe en verkeerd gemonteerde band wil ik niet Siberië in en de Zilov Gap door. Ik besluit terug te keren naar Novosibirsk en mijn oude band terug te vragen. Vijfhonderd kilometer. Bij NBS begrijpen ze niet goed wat mijn klacht is maar ik kan mijn oude band terugkrijgen en ook de betaling van de nieuwe band. Ik wil er bij zijn als mijn oude band wordt teruggeplaatst want de bandenman moet wel een heel vreselijke onbenul zijn die een band tegen de rotatierichting in monteert. Het blijkt een routinier: in minder dan geen tijd heeft hij de noppenband van de velg en mijn oude band weer op de velg. Weer tegen de rotatierichting in maar niet volgens de bandenman. Ik neem hem mee naar mijn motor en houdt hem ijzig voor: “kijk dan: ketting rechts, remschijf links; kijk dan!”. Hij kijkt verbijsterd, naar de motor en naar mij, en dan gaat mij een licht op: bij NBS hebben ze alleen motoren van Japanse makelij, geen Europese, en bij Japanse motoren is de constructie precies andersom: ketting links en remschijf rechts. Het komt uiteindelijk goed. Als pleister op de wonde wordt mijn motor gewassen. Met een hogedrukspuit; ik ben te laat om het te voorkomen. Daarna start de motor niet meer; het elektrisch systeem is morsdood. Ik word gek bij NBS. De monteur sluit een accu aan op mijn eigen accu en de motor start zonder problemen. Accu kapot? De monteur glimlacht, zegt iets onduidelijks over BMW, pakt een schroevendraaier en draait de bevestigingsschroeven van de accupolen aan. De motor start opnieuw zonder problemen, nu op eigen accu. Wat hadden ze bij de Second hand Bike Shop in Almaty ook al weer tegen me gezegd? “Je moet je motor beter controleren. Er zitten bouten los, waaronder die van je accu”. Ik ben ook een stuk onbenul.

Volkomen afgedraaid van zes uur non-stop rijden, niet gegeten of gedronken, en een middag in het gekkenhuis van NBS ben ik terug in hotel Novosibirsk. Nu lacht het geluk me weer toe: ik krijg een kamer op de vijftiende verdieping en daar is wel warm water (waarom er geen warm water is op de veertiende verdieping is mij een raadsel), de desjoernaja (de etagedame) neemt mijn kleren voor de was (dat kost een vermogen: bijna dertien dollar voor een partijtje was) en het weer is opgeklaard van koud en guur naar warm zomers. Ik heb heerlijk gegeten in restaurant Shanghai (nog nooit beter Chinees gegeten dan daar) en lekker bier gedronken. Ik ben weer opgeknapt. Klaar om Siberië bedwingen, op mijn oude banden, met een schone motor en schone kleren aan en, hopelijk, onder zomerse omstandigheden. Ik zal zien hoever ik kom. Ik heb me al verzoend met de gedachte de Zilov Gap niet per motor maar per trein te overbruggen. Reizen per trein is ook heel bijzonder. We zullen zien…

Dit bericht werd geplaatst in 2004-2005: de wereld rond, Siberië, Mongolië en getagged met , , . Maak dit favoriet permalink.

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google photo

Je reageert onder je Google account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s