Borusan Oto

Bij Inebolu heb ik de Zwarte Zee gedag gezegd, met spijt. Naar Ankara is een peulenschil van driehonderd kilometer. Toen ik Ankara binnenreed begon het te stortregenen. De wegen veranderden in snelstromende beken en pleinen in meren. De mensen hier zijn er blijkbaar aan gewend. Ze rijden met volle vaart door. Maar ik heb een erg afgesleten achterband en was toch wel een beetje bang. Het is allemaal goed gegaan en in korte tijd had ik hotel Mithat gevonden. Lekker centraal, midden in de stad tegenover de opera, alleen Turkse families en handelslui, kamer met balkon en prettige service.

In Ankara is Borusan Oto gevestigd die behalve auto’s ook motoren verkoopt. Borusan is gemakkelijk te vinden aan de weg naar het vliegveld, ongeveer twintig kilometer buiten de stad. Het is zo’n modern gebouw van beton, glas en staal; het had elke willekeurige BMW-vestiging in Europa kunnen zijn. Hetzelfde geldt voor de receptionistes; ze hebben zo’n zakelijk professioneel uiterlijk dat geen enkel houvast biedt om ze te herinneren. Natuurlijk kan er een onderhoudsbeurt aan mijn motor gedaan worden maar er zijn wel wat obstakels van organisatorische en materiële aard. Op de eerste plaats is de servicemanager niet aanwezig. Mijn opmerking dat ik meer zie in een goede monteur dan in een manager wordt beleefd genegeerd. En er zijn geen banden in voorraad. Ze hebben naar Istanboel gebeld maar ook daar: geen banden. Volgens de receptioniste kan het wel vijfenveertig dagen duren voor er nieuwe banden zijn. Nu ben ik niet voor één gat te vangen. Ik had inmiddels de showroom bekeken en daar, tussen al het glanzende spul uit de Z- en andere series, stonden ook twee F650 GS’en … met spiksplinternieuwe banden. Ik zeg dus dat er een oplossing is voor het bandenprobleem en wijs op de GS’en. Ze begrijpt de hint en moet lachen. Dat moet eerst aan de baas worden gevraagd. Die vindt het goed!

De volgende dag terug voor het grote gebeuren want de servicemanager is er. Ik kan kiezen tussen Metzler en Bridgestone banden! Ik kies voor de laatste want banden van dat merk zitten er nu ook op. Verder lijkt het er op een derde-wereld-ziekenhuis: je moet alles zelf meebrengen want er is geen voorraad. De economische crisis: Turkije is bankroet; de monteur vertelt dat in één nacht de waarde van zijn salaris is gehalveerd. Ik moet mijn eigen voorraad aanspreken: luchtfilter, oliefilter, olietankzeef, bougies, zelfs slangklemmen. Aangezien ik geen pakkingen heb meegenomen kan niet naar de klepspeling en de versnellingsbak gekeken worden. De inspectie van de klepspeling gaat op het gehoor en over de versnellingsbak zegt de monteur dat wat geknars en gekraak bij BMW normaal is. Hij toont me de carterdop en de olietankzeef en beide bevatten niet of nauwelijks metaalslijpsel. Met de versnellingsbak is niks mis. De monteur is een tamelijk zwijgzaam type maar vakbekwaam; volgens een van zijn collega’s de beste op BMW-motorgebied in Turkije (in heel Turkije zijn acht BMW-motordealers). Hij vindt het goed dat ik mee kijk. Met de werkzaamheden is de monteur de hele dag bezig. ’s Middags mag ik mee-eten in de bedrijfskantine. Aan de tafel van het management, niet bij de monteurs waar ik eigenlijk veel liever zit. Als sluitstuk van de werkzaamheden wordt de motor ook nog gepoetst; dat is pas service! En dan de rekening: 207 miljoen lira. Dat kan niet kloppen en inderdaad: ze hebben de banden vergeten. Na een hele tijd wachten (prijs onbekend, bellen naar Istanboel, prijs nog steeds onbekend en uiteindelijk maar de prijs van een ander bandenmerk genomen) komt er een rekening van een ander kaliber uit: 522 miljoen lira. Dat is een Europese prijs maar met een geïnspecteerde, onderhouden en gepoetste motor met nieuwe banden kan ik weer een heel eind gaan. Met veel moeite heb ik de monteur er toe kunnen overhalen een fooi te accepteren die hij onmiddellijk overdroeg aan iemand van het kantoor. Zijn salaris is gehalveerd maar hij verdomt het zijn hand in zijn broekzak te steken.

Dit bericht werd geplaatst in 2001: Midden Oosten, Midden Oosten, Turkije en getagged met , . Maak dit favoriet permalink.

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google photo

Je reageert onder je Google account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s